VORES VISION OG MISSION

FREMTID Vi ønsker piger og drenge aktivt bygger fremtidens teknologiske løsninger

FOKUS piger i 8, 9, 10 klasse og Gymnasiet/ ungdomsuddannelser: 13-19 årige  

ALLE KAN høste fordele ved at tænke som en entreprenør: kreativt, problemløsende, og se muligheder fremfor begrænsninger. 

H5G MISSION er at inspirere unge kvinder og piger til at opdage passionen for STEM

VORES PROGRAM Er designet for at fremme pigernes “Future Me”

STEM+ Vi er med til at kreere næste generation af innovatører gennem entreprenørskab 

HVORFOR PIGER? Fordi mange piger ikke bliver motiveret til at tage en uddannelse og senere få job indenfor teknologi. Det betyder lavere løn senere i deres liv. Herudover har samfundet brug for diversitet i udvikling af fremtidens teknologi og erhvervslivet har brug for flere kompetencer. Skulle vi derfor ikke åbne døren til teknisk træning for piger/ unge kvinder?

KONCEPT

Vi arbejder i teams, er kreative, laver prototyper, og arbejder hands-on med problemløsning

 

Vores gennemgående tema er FN´s verdensmål, vi ønsker at være med til at løse de store udfordringer vi har i verden

 

Via H5Gs egen type af hackathons skaber vi muligheder for at tage risici og derved opbygge tilliden til at udfordringer kan løses

 

World Economic Forum: omkring 65% af de børn, der starter I skole idag, vil sandsynligvis arbejde i jobs, der ikke findes idag. Vores job er at gøre børnene klar til fremtiden

High5Girls mener, som også World Economic Forum, at de unge skal udvikle et entreprenør mindset så de kan bruge deres kreativitet og evner til at se og løse de problemer de kommer til at opleve i deres fremtid.

TEAM

MARIANNE ANDERSEN

“En entreprenør ser en udfordring som en invitation til at finde en mulighed.

Livet er fuld af udfordringer. Når du støder på dem, brug dem til at blive klogere, rejs dig og bliv stærkere.”

Marianne Andersen er uddannet svagstrømsingeniør BSc og har en executive Master of Business Administration eMBA. I 25 år har hun arbejdet med produktudvikling og forretningsudvikling/ strategi indenfor medtech ( udstyr til hospitaler) i store, globale virksomheder. Som en del af sin eMBA kom hun til Silicon Valley og besøgte SRI International. Her fortalte Curt Carlson om deres Girls Middle School projekt for piger i 7ende klasse. Silicon Valley var længere med entreprenørskab end Danmark var på det tidspunkt (2007). Det inspirerede hende til at forlade de store, globale virksomheder og blive entreprenør. Siden dengang har tanken om Girls Middle School inspireret Marianne indtil 2019, hvor hun mødte nogle andre teknologi kvinder, der også havde lyst til at få flere piger til at vælge STEM/ entreprenørvejen. Det blev starten på High5Girls.

METTE REHFELD MELTINIS

Mette Rehfeld Meltinis er Cand mag. i Medievidenskab og specialist i oplevelsesbaseret læring. Igennem 10 år på Experimentarium har hun beskæftiget sig med hands-on science formidling og nye metoder til at undervise natur/teknologi blandt andet gennem ‘hands-on ingeniør design’. Hun udvikler læringskoncepter med udgangspunkt i stærke narrativer og metodebevidsthed. For 3 år siden startede hun sin egen designvirksomhed og bringer sin viden som læringskonsulent og iværksætter med i high5girls. Som Mor til Freja på 13 år er det et brændende ønske, at unge piger får muligheden for at skrive en ny fortælling om piger i science, teknologi og entreprenørskab. High5girls er et sted, hvor de blandt andet møder “dem, de selv kan blive i morgen” og mødet med rollemodellerne er afgørende for, hvilke muligheder de ser for deres egen fremtid.

MARIE-LOUISE LITTLE 

”Hvis du kan drømme det, kan du gøre det” sagde Walt Disney. Alting starter med en drøm.  Lad os starte drømme om at kunne og turde udrette noget nyt og anderledes .

“Danmark har brug for at samarbejde på tværs på alle fronter for at sikre innovation og flere solide virksomheder i fremtiden. Vi har en forpligtelse i at inspirere de næste generationer til også at kunne drømme om at opfinde morgendagens teknologier, og dermed at vælge STEM fag og entrepenenurskab, hermed også pigerne som er en mangelvare på disse uddannelser i dag”.

HELLE NIELSEN-ELGAARD

Helle Nielsen-Elgaard has strong skills in design of programs to support innovation, internationalisation and growth in Start Ups, SME’s and corporates in a wide range of fields. In the past fifteen years Helle has mainly worked with high tech companies within ict, biotek and hardware mainly cleantech and meditech.

She has personal entrepreneur experience from a couple of start ups. I hold strong skills in developing programs to support innovation for groups of companies but always holding sight of the individual approach and development.

VALERIE NAVARRO

Valerie Navarro is a go-to branding and copywriting specialist. She has worked for agencies and directly with companies in healthcare, technology and FinTech.

Her experience and education led to her deep-felt devotion to understanding the nuances of various businesses and healthcare audiences and to communicate ideas in impactful ways. For her, it’s all about “uncomplicating” the otherwise complex issues customers face today.

Couple that with Valerie’s combination of strategic anchoring and track recording of finding creative solutions relevant to audiences, and you get powerful results.

MALENE KYED

“Malene Kyed is an experienced marketer and art director in the Copenhagen advertising world. She has, throughout her career, been involved in projects for the following branches: Pharma, medical devices, government and fashion.

Malene notes that, “There is a whole lot of mansplaining in the advertising business. I think women in this business are better at focusing on a problem and take real action to solve it. It has been my mission to “keep it real” and get things done for my clients.”

MORE ABOUT MALENE

CURTIS RAYMOND CARLSON

“We should all aspire to create value for society. This requires people who know how to work in teams, identify important societal needs, and have the skills to address them. I have seen over and over how programs like H5G can give young girls these essential life-skills by engaging them in exciting team projects and learning experiences.”

 

– Citat fra Curtis Raymond Carlson der var administrerende direktør for SRI International fra 1998 til 2014 og er en fremtrædende teknolog og pioner inden for udvikling og anvendelse af bedste praksis for innovation.

Blandt andet kendt for bogen (medforfatter):

Innovation: The Five Disciplines for Creating What Customers Want

When it comes to innovation, Curt Carlson and Bill Wilmot of SRI International know what they are talking about—literally. SRI has pioneered innovations that day in and day out are part of the fabric of your life, such as:

•The computer mouse and the personal computer interface you use at home and work

•The high-definition television in your living room

•The unusual numbers at the bottom of your checks that enable your bank to maintain your account balance correctly

•The speech-recognition system used by your financial services firm when you call for your account balance or to make a transaction.

Each of these innovations—and literally hundreds of others—created new value for customers. And that’s the central message of this book. Innovation is not about inventing clever gadgets or just “creativity.” It is the successful creation and delivery of a new or improved product or service that provides value for your customer and sustained profit for your organization.

H5G SPONSORER 2020

H5G SPONSORER 2019

H5G PARTNERS