PROJEKTER

High5Girls laver Hackatons og Camps. Hackaton er 5-6 timers seancer i weekender eller efter skoletid. Her arbejder vi med udgangspunkt i en udfordring defineret af FNs verdensmål med entreprenør mindset ( se nedenfor). Hvis pigerne herefter har interesse kan de melde sig til camps, der varer 3 dage, og foregår i sommer-, vinter- eller efterårsferierne. Her er der mere tid til at grave os ned i entreprenør processen med udgangspunkt i et behov som pigerne selv har fundet og ønsker at arbejde videre med. Ønsker pigerne at fortsætte med videreudvikling af deres idé/ produkt, og er hun en af de udvalgte, tilknyttes en mentor til projektet og hun/teamet modtager 1000 kr, der skal bruges til videreudvikling af ideen. Året sluttes med en festival, hvor alle der har været med i mentor forløbet inviteres til at pitche deres idé/ løsning.

Hvordan træner vi entreprenør mindset:

Problem-løsning: De studerende trænes i idé generering og i at udvikle kreative løsninger til løsning af problemer og udfordringer

Mod: De studerende trænes i at træde ud af deres “comfort zone”

Kreativitet: De studerende opfordres til at være modige og ikke lade sig begrænse

Teamwork: De studerende trænes i at kommunikere og samarbejde med en gruppe af forskellige personer og talenter (diversitet)

Idé generering: De studerende bliver bedt om at komme med en masse ideer, acceptere dem uden at dømme dem. De opfordres til at tænke vildt og kreativt

Pitche: De studerende trænes i at overbevise potentielle brugere og investorer om at deres idé er værd at købe eller investere i

Tale til en gruppe: De studerende øver sig i at tale for en større gruppe – at blive konfidente og vise selvsikkerhed når de foklarer deres idé

HACKATHON

Pigerne skal kreere et ny produkt og så prøve at overbevise de andre om, at det er en fantastisk idé. Udgangspunkt er en udfordring inspireret af FNs verdensmål.

Teams er fra 2 til 4

Teams kan bruge et stort stykke pap eller mindre stykker til at vise hvad de har udtænkt 

Pigerne får disse guidelines for at hjælpe dem til at lave en 1-3 min salgs pitch for deres produkt

Start  med et spørgsmål. Skab interesse. Hvad er problemet?

Hvad er din løsning? Hvorfor er den unik?

Hvem skal købe den? (dit marked)

Hvad skal den koste?

Hvad beder du om? Hvad vil du at vi skal gøre for dig?

Dagen slutter med at hvert team pitcher deres idé i 1-3 min for tilhørerne

 

 

Pris: 150 kr ( inkluderer Tshirt, mad og drikke samt materialer) per deltager

Sted: I byer/regioner, hos virksomheder, på uddannelsessteder

Sommer (vinter/ efterår) Camp

CAMP

Dag 1: Her skabes fundamentet

Produktet/ løsningen. Differentiering? Kunder? Konkurrenter. Budget?

Dag 2: Arbejd med Grafik og kommunikation. Marketing. Muligheder. Overvejelser

Salgspitch begynd. Annoncering. Marketing. SOME. Plan

Dag 3: Priser. Omkostninger. Break-even. Budget. Salgsmål. 

Show time! Pigerne viser hvad de er nået frem til i de sidste dage. Salgspitch klar

Mål for sommer (vinter/efterår) camp

Vis piger i alderen 13-18 om de muligheder som forretningsverdenen har samt processen der skal til for at køre et firma

Pigerne vil i løbet af de 3 dage:

  • Udforske deres talent med andre piger
  • Afprøve deres leder og planlægnings evner
  • Udvikle forretnings og entreprenør erfaring og evner
  • Lære fra kvindelige ledere/ entreprenører/ tech kvinder
  • Træne Entreprenør egenskaber og mindset
  • Introduktion til business
  • Skabelse af produkter samt nye opfindelser
  • Viden om finansieing, budgetter
  • Kreativ og kritisk tænkning
  • Teamwork og samarbejde
  • Lederskabs evner og træning I at tale til forsamlinger
  • 21ende Århundredes karriere evner: Podukt skabelse, marketing undersøgelser, teknologi
  • Skaber interesse for at studere STEM: teknisk gymnasium, Teknisk Universitet mv
  • Med til at give ideer til fremtidig karriere
  • Pris: 300 kr (includerer t-shirt, mad og drikke samt materialer)

Sted: I byer/ regioner, hos virksomheder, på uddannelsessteder

Entreprenører kombinerer tanker og genererer ideer på en kreativ måde: Ideer og løsninger, der dækker et behov. Deres ideer, selv hvis de når til at have produktet færdigt, får kun succes når entreprenører kan overbevise investorer til at investere I dem eller at få kunder til at købe deres produkt eller service/ løsning.

Pitch Spillet giver hurtigt pigerne denne erfaring samt en idé om processen. De lærer at entreprenører kommunikerer og samarbejder I et team for at bringe ideen til markedet

VORES GUIDELINES

Når vi laver brainstorming er der INGEN dårlige ideer og vilde ideer er velkomne!

Målet med øvelserne er at være kreative og forsøge at overbevise nogen til at købe eller investere – fokusér mere på at lave en god pitch – selv hvis produktet ikke er så fedt. Få alle pigerne i teamet til at deltage under pitchen

 

Post-Aktivitet Diskussion

Hvordan var det at stå op og tale foran alle?

Hvordan fandt du/I navnet på din forretning/ produkt idé. Var det svært at komme op med en idé samt at pitche når I arbejdede i gruppe?

 

Key Points

Teamwork og at arbejde sammen er en del af at være en succesrig entreprenør

Entreprenører skal øve sig i at føle sig godt tilpas når de pitcher deres idé da det er vigtigt for at få funding/ penge samt potentielle kunder

En hurtig, fokuseret, kreativ pitch er kraftfuld og kan overbevise nogen i at investere i dit produkt

 

Hjemmearbejde 

Bed hver af pigerne om at vælge deres eget problem som de kan arbejde på – specielt hvis det de valgte ikke føltes perfekt for dem og de ikke synes det fungerede godt – giv pigerne mulighed for at bruge noget tid på at arbejde med denne idé så de bliver familiære med processen