Det handler ikke om at være klog – det handler om, om du vil det

At tro, man ikke er klog nok

Mange unge piger holder sig tilbage fra STEM-uddannelser, fordi de tror, de ikke er kloge nok.
Men ifølge Katrine Bay – rollemodel i High5Girls og studerende i menneskeorienteret kunstig intelligens på DTU – er det en helt forkert måde at se det på.
“Det handler ikke om at være klog nok – men om du vil det,” siger hun. “Du skal nok lære det. Spørgsmålet er bare, om du har lyst til at lægge energien i det.”

Nysgerrighed og tvivl – hånd i hånd

Allerede i gymnasiet var Katrine nysgerrig på samspillet mellem teknologi og mennesker. Hun skrev sin store opgave om håndproteser og havde biotek og matematik som linjefag.
Da hun fandt bacheloruddannelsen i kunstig intelligens på DTU, vidste hun med det samme, at det var det rigtige.
“Men jeg anede ikke, om jeg kunne komme ind – eller om jeg kunne følge med.”

Hun havde fine karakterer og blev optaget – men startede med følelsen af at være bagud.
“De andre – især drengene – havde kodet siden de var børn. Jeg havde interessen, men ikke færdigheden. Jeg følte mig langsom – og derfor dummere.”

Da det vendte: At lære på sin egen måde

Heldigvis blev det hurtigt tydeligt for Katrine, at det ikke handler om at være den hurtigste.
“Alle de skills, jeg havde – selvom jeg ikke havde kodet i syv år – var stadig noget værd. Jeg fandt ud af, at jeg godt kunne lære det, fordi jeg var nysgerrig.”

Et vigtigt vendepunkt kom, da hun skrev bachelorprojekt sammen med sin studiepartner Gabriella.
“Det var første gang, vi bare brugte vores egne hjerner og fik følelsen af, at vi faktisk var kloge nok – på vores måde.”

Når man skal sige det højt

Undervejs har Katrine også lært, hvor vigtigt det er at stå fast på sin faglighed.
I et projekt blev rollerne automatisk fordelt, så de to kvinder – inklusiv Katrine – skulle interviewe, mens mændene fik lov at kode.
“Men jeg havde mest erfaring og ville gerne kode. Så jeg sagde fra. Det var nervepirrende, men jeg fik en langt bedre oplevelse, fordi jeg bidrog med det, jeg var god til.”

Hun har også oplevet, hvordan fordomme stadig lever i studiemiljøerne.
Som da en underviser gik ud fra, at det var en fyr i gruppen, der havde skrevet koden – selvom det var Katrines computer og hendes arbejde.
Eller når læreren automatisk forventede, at det var “Rasmus” og ikke Katrine, der skulle spørge om hjælp.
“Så må man sige det højt – at man faktisk ved noget og vil noget.”

En anden slags klog

I dag ved Katrine, at man ikke behøver være “en bestemt type klog” for at læse STEM.
“Det er en kæmpe myte, at man skal være et geni for at klare sig. Det handler om at øve sig. Det handler om vilje. Og om at finde nogen, du kan lære sammen med.”

Til pigen, der tvivler

Hvis du er en pige, der er interesseret i STEM, men frygter, at du ikke er klog nok, så har Katrine et klart svar:

Du er ikke dummere, bare fordi du starter fra et andet sted.
Det er ikke et nederlag, hvis det føles svært – det er bare en del af processen.
Du må gerne ville kode, også selvom du ikke er god til det endnu. Øvelse gør mester.
Og det handler ikke om medfødte evner – det handler om at være nysgerrig og give sig selv lov til at lære.